Friday 19 August 2011

Pentingnya Solat....

Satu perkara yang harus benar-benar ditanamkan dalam hati kita adalah bahawa sebagai seorang muslim Solat Adalah Wajib dan Meninggalkan Solat Adalah Dosa Besar. Selama akal masih berfungsi, tidak dibenarkan untuk meninggalkan solat. Kalau hati sudah selalu tertanam perasaan itu insyaallah solat tetap jadi paling utama melebihi yang lain.

Kdg2, iman itu naik dan turun, dan jika sedang saat menurun demikian, ingatlah mati..,
ketika tangan tangan para kekasih menurunkan tubuh kita kedalam lahad dengan airmata kesedihan, setelah itu kita sendiri disana, dalam kesempitan dan kegelapan,
sendiri.. bukan sebulan atau dua bulan, tapi blh jd ratusan tahun atau ribuan tahun sendirian..

tak blh nak luahkan dgn sapa2..., tak dpt nk berhubungan dgn siapapun.., tak blh nk bergerak kemana mana..., tak ada pemandangan, tak ada warna, yg ada hanya kegelapan dan kegelapan.., menunggu dan menunggu.. ribuan tahun.. sendirian..

yg ditunggu adalah sidang akbar pertanggungan jawaban.. harap harap cemas diselingi putus asa dan penyesalan.. itulah yg terus menghantui kita kelak..

ketika mengingati ini maka leburlah segala kekerasan hati, iapun mencair, dan jiwa terpanggil untuk sujud sambil menangis, mengadu pada Allah jika ingat akan hal itu kerana hanya Dialah yg melihat keadaan kita saat itu..

Hanya Dialah yg ada saat itu.. untuk inilah kita ibadah dan berusaha setia pada Nya.. agar Allah SWT tak melupakan kita saat itu dan mengasihani kita yg telah terbujur kaku didalam tanah lembab ribuan tahun...sama2 kita muhasabah diri...

KITA TAK PUNYA ALASAN UNTUK MENINGGALKANNYA...(Solatlah sblm anda disolatkan)






disela-sela berjualan ketika azan berkumandang
 














mengharungi ais? tetap tidak lupa pd Solat...







 biarpun salju yg dingin...tetapi lbh dingin lg hatinya...


 mengutamakan berjamaah dalam Solat...




 walau pun kiblat tidak pasti, yg penting adalah niatnya...


 ni hanya pertandingan, ada yg lebih penting, iaitu Solat...



di mana tempat tidak tersedia, pagar pun jd sasaran sejadah...


 bersihkan diri, bersihkan hati..biarpun sgt sejuk...



 Kewajipan atas segalanya...



 berjamaah lebih utama, jgn pedulikn org...




 tidak perlu tempat yg datar..



 di mana pun boleh, asal niatnya...



 biarpun kelihatan kasar, tp tidak mahu ketinggalp dilaksanakan, kewajipan tetap dilaksanakan.

 di atas keretapi...
Jangan sesekali mengabaikan waktu solat kerana solat itu merupakan tiang agama. Tidak solat bermakna merobohkan agama sendiri. Solatlah di mana jua kita berada & amalkan solat di awal waktu. Peringatan utk diri sendiri & sahabat2 fillah..


"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) ALLAH, nescaya DIA akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"
-(QS. Surah Muhammad, : 7)


Inilah salah satu tanda kebesaran Allah, andai kita benar-benar menjaga hak-hakNya.. InsyaAllah, apabila kita menjaga hak-hakNya, akan datang tanpa diduga, hak-hak untuk antara manusia akan turut terjaga..sama-samalah kita bermuhasabah diri, adakah kita benar-benar menjaga dan menunaikan amanah yang Allah berikan kepada kita.. 

wallahu'alam



0 comments:

Post a Comment